Z33 reageert op de beslissing van de Vlaamse Regering over het Kunstendecreet

Z33 reageert opgelucht op het nieuws over de subsidies die het de komende vijf jaar krijgt van Vlaanderen. “De Vlaamse regering bevestigt de unieke positie die Z33 inneemt in het Vlaamse kunstlandschap, op het snijvlak van beeldende kunst, design en architectuur,” zegt Z33-directeur Adinda Van Geystelen. “We krijgen minder middelen dan gevraagd, maar ik ben blij dat er nu duidelijkheid is. Z33 kan verder bouwen op stevige fundamenten, maar lastige keuzes zullen nodig zijn om de tering naar de nering te zetten. Daar buigen we ons de komende dagen over.

Het zag er lange tijd niet goed uit voor Z33, het Huis voor Actuele Kunst, Design & Architectuur in Hasselt. Uitgerekend na een periode van stevige uitdagingen, dreigde het kunstencentrum uit de boot te vallen bij de toekenning van subsidies uit het Vlaamse Kunstendecreet. Toch gebeurt dat niet: nadat de landschapscommissie al wees op de grote meerwaarde voor Limburg en voor Vlaanderen, benadrukt de Vlaamse regering de unieke rol van Z33 voor de Vlaamse kunstensector. De komende vijf jaar krijgt Z33 daarom 2 305.861 miljoen euro subsidie. Dat is wel 1,1 miljoen minder dan oorspronkelijk becijferd en gevraagd om het  programma van het subsidiedossier te realiseren.

“Limburg en Vlaanderen zijn ons podium. Hier is Z33 niet meer weg te denken. Jaarlijks trekken tienduizenden bezoekers naar Limburg om onze kunst in de open ruimte te ontdekken, in Haspengouw maar binnenkort ook aan de Maas. Ons nieuwe gebouw is uniek in Europa en wint internationale prijzen. Bovendien zijn we toonaangevend met onze tentoonstellingen. Gelukkig wordt dat gewaardeerd, dat is het goede nieuws van vandaag. Tegelijk moeten we ons afvragen waar en hoe we kunnen besparen, waar we minder kunnen doen zonder aan onze kern te raken en waar we meer bezoekers kunnen aantrekken. Alle plannen uitvoeren zal helaas niet lukken. Maar we gaan alles uit de kast halen om een bijzonder mooi en ambitieus programma te blijven neerzetten.” – Adinda Van Geystelen, directeur Z33

Z33 kan nu haar werking en projecten plannen voor een periode van vijf jaar – en dat is al even geleden voor het Limburgse huis. De afgelopen jaren viel Z33 niet langer onder de provincie Limburg, kwam er een nieuw bestuur en vestigde Z33 zich nog meer als onafhankelijk huis. Vandaag kan Z33 internationaal op erkenning rekenen, niet in het minst met het nieuwe gebouw waarvan het de opening – gepland op 14 maart 2020 - moest uitstellen door de coronapandemie.

“Afwachten zit niet in onze aard. De gedrevenheid en de goesting bij ons team is groot. De afgelopen maanden hebben we verder getimmerd aan ons programma, met ons subsidiedossier als blauwdruk in de hand. Zo vinden steeds meer groepen, scholen maar ook bedrijven de weg naar Z33. Onze agenda met reservaties voor bedrijfsevenementen en groepsbezoeken is goed gevuld. Alleen al tijdens de eerste zes maanden van dit jaar kregen we dubbel zoveel bezoekers als in heel 2019, zelfs drie keer zoveel als in heel 2017.” – Adinda Van Geystelen, directeur Z33

De komende dagen komen de directie en de Raad van Bestuur van Z33 samen om de subsidiebeslissing een eerste keer te bespreken en de impact van het lagere subsidiebedrag op het personeel, de werking en de plannen te analyseren.

‘We gaan samen met de directie volop aan het werk om een actieplan voor te bereiden. We zullen moeilijke keuzes moeten maken, maar we zijn er tegelijk ook van overtuigd dat we samen de plannen van Z33  kunnen waarmaken.” - Eric Donckier, voorzitter Raad van Bestuur Z33

Zodra er meer nieuws is, zal Z33 daarover communiceren.

Veerle Ausloos

Pers en Communicatie, Z33 - Huis voor Actuele Kunst, Design & Architectuur

Persberichten in je mailbox

Over Z33 - Huis voor Actuele Kunst, Design & Architectuur

Z33 is het Huis voor Actuele Kunst, Design & Architectuur in het historische centrum van Hasselt. Design, hedendaagse kunst en architectuur komen er samen in een veelzijdig programma van tentoonstellingen, lezingen, onderzoek en talentontwikkeling. Het nieuwe tentoonstellingsgebouw, een ontwerp van de Italiaanse architecte Francesca Torzo, opende 21 mei 2020 de deuren en ontving recent de Italiaanse Architectuurprijs.

Bonnefantenstraat 1 3500 Hasselt (BE)

www.z33.be